Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Lennart - 20 januari 2009 22:50

Det var stort igår. Idrottsgalan. Min favvis vann - Charlotte Kalla. Det var egentligen många pristagare där men alla kan tyvärr inte vinna en sån här "enkel" gala. Tänk - hon vann både "årets prestation" och Jerringpriset. Hon kan hasa plank hon.

Emma Johansson då! Vad? Sicken spurt! Och naturligtvis Jonas Jacobsson. 16 guld!

Men så var det ett problem; 2 ½ män gick samtidigt på 6:an! För bara någon vecka sedan var det Guldbaggegalan som sändes samtidigt med tvåochenhalvorna. Kan dom inte visa lite hänsyn i alla fall? Skjutit lite på galorna så hade man hunnit med bägge programmen.


Idag var det större. Barack Hussein Obama II svär eden som USA:s 44:e president. Harry S. Truman hade ämbetet när jag föddes. Men det minns jag inte. Varken Truman eller födelsen. Sedan Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan, Bush, Clinton och nu sist Bush Jr. Hur många stadsministrar har vi haft under samma tid tro? 11 med nuvarande. Om jag räknar från igår (nu börjar det här med dagarna igen...) har vi faktiskt haft lika många. Vi har haft Fälldin två gånger och Staterna har haft Bush två gånger kan man väl säga. Wikipedia är sagolikt!


Jätteintressant. Nå't annat man kan räkna upp när man ändå är igång?

Svart eller vit president - vi får se om det spelar någon roll. I schack gör det inte det men vit börjar.


Det luktade vår här idag. Strålande sol och 3½ plusgrad. Det var nära att sekatören åkte fram. Fruktträden måste tas snart. Blir det inga minusgrader sätter dom så'n fart att det blir för sent att beskära dem. Skulle ju gjort det i höstas.


Politik ja - politik är skit - man blir bara lurad hit och dit. Om man nu travesterar på K-O Fäldts klassiska rim om löntagarfonder. Nu skrev jag Fäldt med "ä", i en tidigare blogg skrev jag Feldt. Undrar vad som är rätt. Googlar man honom hittar man båda stavningarna. Låt så vara.

Politik är något som många ägnar sig åt mer eller mindre professionellt. Köksbordspolitikern, den förtroendevalda partipolitikern, kommunpolitikern, landsting/regionpolitikern och se'n kyrkopolitikern?! Jag är ingen stor anhängare till religioner och har inte läst bibeln mer än vad som var tvunget i realskolan, men jag har inget minne av att det förkom politiker där? Gjorde det? Var det han Judas då? Eller nå'n av dom andra i laget? Lagkaptenen lade visserligen handen på folk och lovade att det skulle bli bättre men inte var väl han politiker inte? Blev det bättre? Det var bättre förr säger alltid de äldre. Undrar det jag. Tycker mig känna igen det där med "att det kommer att bli bättre". Vart fjärde år brukar man få höra det från ganska många håll.-"Kom med oss så blir det bättre!" säger dom. Inte fan. Vi är enligt gällande tideräkning på år 2009 - är skolorna bättre idag? Sjukvården? Miljön? Visst - forskningen går framåt och tekniken men vi människor, har vi förändrats nämnvärt? Betr. det här med tideräkningen hänvisar jag till min första blogg förra året.

Vi människor, vi blir bara fler och fler. Är det bättre? Tänk när vi blir så många att folk börjar ramla av klotet. Myrstack typ. Då får dom öppna flyktingförläggning på månen.

Nu börjar tankarna fara iväg alldeles för långt - dags att knoppa. Go'natt!

Ovido - Quiz & Flashcards