Alla inlägg den 25 februari 2009

Av Lennart - 25 februari 2009 23:24

Jaha, spekulationerna fortsätter beträffande Vickans o Dannes bröllop och det är ju jätteintressant (puh). Saab hamnar betydlingt längre ner på agendan vilket i och för sig är helt riktigt. Det finns alltjämt och har funnits stora, riktigt stora företag i Sverige som gjort konkurs. Och dom här företagen har ägts utav svenskar och visst har några av dom åtnjutit stöd i olika former. Exempelvis var det ett företag här i staden som för några år sedan hamnade i akut kris. Det blev väldiga diskussioner politiker emellan huruvida kommunen skulle gå in med stödåtgärder. Jag var emot med motiveringen att om kommunen hjälper ett företag så är kommunen tvungen att rycka in för alla företag med problem. Allt enlig kommunallagen. Emellertid vann "den andra sidan" så kummunen gick in och köpte företagets lokaler som man sedan hyrde ut - till företaget naturligtvis. Med facit i hand så lyckades den här operationen men principiellt anser jag att det är fel. Framför allt när ett företag i Sverige är utlandsägt. Ja, det är trist för dom anställda men vid ägarbytet blev alla anställda inom SAAB informerade om läget. Även svensk fackföreing. Vad gjorde dom? Ställde dom några krav på garantier? Vad gör dom idag? Frågorna blir många när man "lyfter på locket".

Gudrun Schyman ja - Ekdahl o Birro körde sitt debattprogram nyss på4:an.

Först snackade man förstås om förlovningen på hög nivå men sen - sen kom man in på intressanta saker - nämligen abortfrågan. Jag tänker inte återge debatten eller själv ge mig in i den men det blev extra intressant när Birro och Schyman kom igång. Birro med sitt självgoda, självklara duktiga resonemang och Schyman med sitt kunniga, erfarenhetsrika och politiskt rävaktiga framställande. Jag gillar Schyman - inte på grund av hennes politiska ställningstagande eller hemvist - men för hennes retorik och raka och ibland övertygande framhållning.

Nu kom jag in på ett kärt ämne - politik, men jag "gitter" eller orkar inte ta upp det ikväll. Bäst att stänga ner bloggen för dom skulle visst stänga ner hela servern p.g.a underhåll i natt. Så - go'natt!

Ovido - Quiz & Flashcards